7 tips om snel te herstellen van zomer festivals

Vele festivalgangers kijken er het hele jaar rijk halzend naar uit, het festivalseizoen. Die paar maanden in de zomer dat er bijna ieder weekend wel een festival plaatsvindt. Je kunt er eigenlijk zoveel bezoeken als je zelf wilt deze periode, indien je budget dat toelaat natuurlijk. Menigeen kiest er dan ook voor om in plaats van bijvoorbeeld een vakantie zoveel mogelijk festivals aan te doen. Het maakt hierbij niet uit welke muziekstijl je voorkeur heeft, voor alle liefhebbers is er wel een festival te vinden. Sommige festivals combineren verschillende muziekstijlen wat een nog breder publiek aantrekt.

Vaak is een festival een aangelegenheid die de bezoeker veel energie kost. Voor vaak meerdere dagen ben je aan het feesten en dit kost de nodige energie. Ook het nuttigen van grote hoeveelheden alcohol en weinig slapen hoort er nu eenmaal een beetje bij. Het is dan ook niet gek te noemen dat je na een dergelijk festival aardig uitgeput kan zijn. Een paar dagen lang leven in dit ritme gaat hem niet in de koude kleren zitten. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om te herstellen (1). Lees hier zeven tips om zo snel mogelijk na een festival weer het mannetje (of vrouwtje) te zijn;

Slapen, slapen en nog eens slapen

Het is misschien overbodig om te vertellen maar voldoende slaap is belangrijk om snel weer op de been te raken. Waarschijnlijk wordt er op de dagen dat een festival aan de gang is niet of nauwelijks geslapen. Er moeten dus een aantal uren en nachtjes worden ingehaald. Het beste is om in de avond vroeg op bed te gaan liggen en de volgende dag niet al te laat wakker te worden. Zo heb je en nog wat aan je dag en zul je direct een meer uitgerust gevoel hebben. De hele dag op bed blijven liggen is immers ook weer niet goed.

Drink veel water

Water is het perfecte drankje om snel te herstellen na een uitputtingsslag als een meerdaags festival. Het zuivert je lichaam en daarom is het aan te raden een paar liter per dag te drinken op de dagen na een festival. Zo kan je lichaam gaan herstellen en krijgt het voldoende vocht binnen wat minstens zo belangrijk is. Door veel suiker te nemen of vet te eten heeft je lichaam meer moeite om bijvoorbeeld alcohol te verwerken. Water helpt hierbij om dit proces juist wel te versnellen.

Neem een extra dag vrij

Dit is sowieso een enorme aanrader. Niets is zo vervelend om na een paar vermoeiende dagen gelijk weer aan het werk te moeten. Indien mogelijk is het dan ook zeer verstandig om na een festival een of twee dagen vrij te houden. Dit geeft je de tijd om wat rustgevends te doen en je zult minder stress ervaren omdat je niet gelijk het gevoel hebt al weer aan de gang te moeten.

Eet gezond

Op een festival kan het nogal eens moeilijk zijn goed en geregeld te eten. Vaak wordt de vette hap verkozen boven een gezonde maaltijd. Natuurlijk is dit voor een paar dagen helemaal niet erg. Belangrijk is wel om in de dagen daarna gezond en voldoende te eten. Wanneer je dit doet zal je lichaam makkelijker weer op gang komen en hernieuwde energie krijgen. Je zult vanzelf voelen dat het alweer een stuk beter gaat door goed en regelmatig te eten.

Ga sporten

Ondanks dat het veel moeite kan gaan kosten is het goed om te gaan sporten in de dagen na een festival. Je lichaam zal al het luie zweet afvoeren en nadat je klaar bent zul je blij zijn dat je het gedaan hebt. Daar waar het wel zwaar kan zijn bevorder het enorm je herstel (1), Alle slechte stoffen zullen eerder uit je lichaam verdwijnen en vrijwel direct na het sporten zul je merken dat je lichaam een stuk gezonder aanvoelt.

Neem de tijd voor ontspanning

Niets is zo lekker als na een paar drukke, feestelijke dagen met veel nieuwe indrukken niets aan je hoofd te hebben. Neem de tijd om de dingen te doen die je moet doen en bouw wat ruimte in voor ontspanning. Ga lekker een film kijken of doe iets anders wat je rust brengt. Je hebt immers al genoeg energie gebruikt in de afgelopen dagen. Op deze manier heb je de tijd weer nieuwe energie in te slaan.

Pas je ritme direct weer aan

Na een paar hele korte nachten en lange dagen is het belangrijk zo snel mogelijk weer in je normale ritme te geraken. Dit kan de eerste dag misschien enigszins moeilijk zijn maar is wel de ideale manier om snel van je festival kater te herstellen. Probeer daarom naar bed te gaan op een tijd dat je dit normaal ook zou doen op iedere doorsnee dag. Je zult al snel zien dat je jezelf een stuk beter gaat voelen.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *